گاهی پیش می آید که به طور ناخودآگاه فردی را ناراحت میکنیم یا خودمان از حرف کسی ناراحت میشویم... به راستی در چنین مواقعی باید چه کار کنیم؟ واکنش های افراد به هنگام ناراحتی متفاوت است ، بعضی افراد اعلام ناراحتی میکنند و میمانند تا فرد برایشان توضیح بدهد و ناراحتیشان برطرف شود و دسته ای میخواهند که ناراحت بمانند و طرف خودش را هم بکشد و هزار ادله هم بیاورد بازهم ناراحت است و به ناراحتیش ادامه می دهد. این دسته افراد نیاز به تنهایی دارند و باید بعد از توضیح رهایشان کرد اما به آنها اطمینان داد که من بازهم مایلم تورا از ناراحتی بیرون بیاورم اگر مایل بودی خبرم کن. ولی دسته ای هستند هنگامی که ناراحت میشوند اعلام میکنند و منتظر توضیح اند ، این بسیار عالی است!! اما چگونه؟ باید چکار کرد؟
گاهی افراد بلد نیستن که چطور توضیح بدهند ، چطور سوتفاهم را برطرف کنند و چیه کار کنند تا فرد ناراحتیش برطرف شود.
بهتر است بدانید که صرفا توضیح دادن و کنار فرد بودن کافی نیست . ما باید برای رفع ناراحتی فرد اطلاعاتی را نیز داشته باشیم و آنقدر هوشمندانه عمل کنیم تا توضیحاتمان ضمن اینکه کارا باشد تکراری نشود و گوش طرف از توضیح اتمان پر نشود. افرادی که بدنبال توضیح هستند را نباید تنها گذاشت و نباید رها کرد ، یادمان باشد که قبل از توضیح ابتدا گوش کنیم و از او بپرسیم دقیقا چه چیزی تو را ناراحت کرده است؟ چه اتفاقی باعث ناراحتی تو شده است؟ آیا ناراحتی از من است یا از عوامل؟ بنظر خودت من چه کاری انجام بدهم تو ارام میشوی؟ آیا به توضیح نیاز داری؟ چه کاری باعث میشه ناراحتیت کاهش پیدا کنه؟ اگر واضح بود و بنظرتان امد که اگر توضیح بدهیم قانع میشود توضیح دادن را آغاز کنید اما اگر واضح نبود و سردرگم بودید که چیکار کنم چی بگم ، سوال های کاملتری بپرسید و حواستان باشد و هوشمندانه عمل کنید ، توضیح دادن وقتی باید صورت بگیرد که شما کاملا اگاه هستید و موضوع ناراحتی را می دانید. به هنگام توضیح دادن صبر کنید و بازخورد بگیرید و مطمعن شوید که فرد قابلیت پذیرش و شرایط روحی لازم را دارد ؛ گاهی فرد به توضیح نیاز ندارد و نیاز دارد خودش حرف بزند و شما باید فقط شنونده باشید. سعی کنید به هنگام توضیح بی حوصلگی نکنید و برایش از جنبه های مختلف و زبان و راه های مختلف توضیح دهید. به یاد داشته باشید که فرد مقابل شما ناراحت است و ممکن است منطق لازم را نداشته باشد و شما از توضیح دادن ناتوان شوید در چنین شرایطی بهتر است ارامش خود را حفظ کنید و بیش از حد به توضیح دادن اصرار نورزید. افرادی به اشتباه بعد از توضیح دادن طلبکار می شوند و میگویند : اه تو که هر چی ما میگیم حرف خودتو میزنی ، هر چی ما میگیم قانع نمیشی ، چرا نمیفهمی میگم اینطور نیست، چرا نمیفهمی خودت باعث اینکار شدی و....!!! هرگز هرگز این واکنش را در مقابل ناراحتی فرد از خود بروز ندهید و بدانید این واکنش باعث تمدید ناراحتی میشود. بهترین راه حل صبر میباشد و به او اجازه دهید بار دیگر ناراحتی اش را مرور کند و راهکار ارائه دهد. در صورتیکه هیچ راهکاری ارائه نشد ساکت بمانید . او در حال تجزیه و تحلیل داده های شما می باشد و منطق او در حال بروز رسانی است پس خسته نشوید و صبور باشید.
ما را در سایت شادی های کاذب دنبال میکنید
برچسب: ناراحتی, نویسنده: بازدید: 110