اخیرا مد شده است افرادی که در مدارس کار می کنند و به قولی دستی بر آموزش دارند تحقیق کرده یا نکرده ؛ دانسته یا ندانسته ، شنیده و نشنیده و... به بررسی مدارس ژاپن میپردازند و مدرسه ایده آل را با طرح هایی از مدارس ژاپن توصیف می کنند. خوب است ؛ دست مریزاد ؛ انتخابمان مدارس کشوری تراز اول است. اما جای دارد با نگاهی خالی تر وارد قضیه شویم!!
همه ی ما دوست داریم مدارسی همانند مدارس ژاپن داشته باشیم. بماند که چطور و چگونه؟ فقط می دانیم که مدارسی با استاندارد بالا هستند و می خواهیم مانند آنها باشیم... از والدین گرفته تا وزیر آموزش و پرورش . اما در چنین بحری ؛ خالی از لطف نیست دست بر شانه افرادی با چنین تفکری بگذاریم و بگوییم : شما خودت ؛ اگر از آموزش انصراف بدهی مدارس خود به خود یک گام به سمت مدارس ژاپن حرکت میکنند . حتما به عنوان خواننده برایتان سوال پیش می آید که چرا؟! چشم هایتان را ببندید و با من به مدرسه تراز اولی سفر کنیم که مدیر مدرسه خارج از توجه به شرح وظایف همکارش و با نگاه من مدیرم و آزاد به انجام هر امری هستم ، ساعت ۷ صبح ، نیم ساعت زودتر از ساعت شروع صبحگاه سایر مدارس زنگ مدرسه را به صدا در می آورد و از دانش آموزان می خواهد در صف صبحگاه حاضر شوند. دانش آموزان نیز با بیحالی و اعتراضی پنهان به اینکه خیلی زود است در صف حاضر می شوند . مدیر میکروفن در دست مدام گوشزد میکند که صفتان را مرتب کنید ، یکبار ، دوبار و.... جواب نمیدهد ؛ زیرا اعتراضی پنهان در بطن این ماجراست ؛ دانش آموزان علاوه بر زمان به حذف کار تیمی شان ، نادیده گرفتن مربی همیشگیشان که با او صبحگاه را اجرا میکردند وسنگ صبورشان بود و با ارامش نکات خوب و بد را به آنها گوشزد میکرد؛ اما اکنون یک هفته خونشان در شیشه است معترضند اما چاره ای ندارند جز اعتراض با زبان بدن و نه زبان کلامی. مدیر از بی نظمی شاکی میشود و با صدایی بلند تر میگوید : بچه های مدارس ژاپن دستشویی تمیز می کنند اما شما حتی نمی توانید منظم در صف بایستید و خیلی بی حال و بی نظمید. از آن طرف معاون انضباطی بدلیل دیر رسیدن سایر دانش آموزان ، آنها را پایین پله ها نگه میدارد و اجازه نمی دهد به جمع همسالانشان اضافه شوند و سایر همکلاسی ها از بالا به آنها نگاه میکنند و آنها با احساس تحقیر لحظه شماری می کنند که این صبحگاه تمام شود.
حال برگردیم و سری به سایت های فارسی و وبلاگ های افراد مدعای علم بزنیم ، کافیست در گوگل " مدارس ژاپن " را جستجو کنید اولین و برترین وبلاگ ها به مقایسه مدارس ایران و ژاپن پرداخته اند.... خودمان مدارسمان را در یک کلام در تفاوتی یک خطی و بدون توجه به شرایط له میکنیم و می گوییم مقایسه!!! دست مریزاد بالاخره هر چه نباشد سایتهایی به زبان فارسی داریم که به مقایسه میپردازد.
اصلا عجیب نیست ، ما کشوری هستیم که به نیروهای جوان اعتماد نداریم ، از آن طرف به اجرای خودمان مینازیم و دست بردار نیستیم و پز سالها و سوابق و سمت های کاریمان در مدارس را می دهیم. ، آخرین به روز رسانی اطلاعاتمان دیدن عکسی است ک در مدارس ژاپن دانش آموز دستشویی تمیز میکند . بماند که کار گروهی ، مسئولیت پذیری و.... را نمیبینیم. قطع به یقین ژاپن خودش خبردار بشود ما از چنین عکس هایی چنین برداشتی داریم از انتشار عکس های مدارسش جلوگیری می کند و قبلش دل سیری میخندد.
به نظر من اولین اقدام برای ژاپنی شدن مدارس ،انصراف دادن برخی از عزیزان با تجربه ی آموزش سی سال گذشته ، گول خوردگان سوابق بالا ،محققان بدون مطالعه ، عکس دیدگان فضای مجازی و از آن طرف بام افتادگان است. در این بین بهتر است نیروهای جوان را هم نگه داریم برای انجمن افسردگان ، آنقدر توی سرشان زده ایم که ورود آنها هم کاری از پیش نمیبرد ؛ همچنین بهتر است از اعتماد هم صحبت نکنیم زیرا حضور نیروهای بازنشسته کلمه اعتماد را به حرف در می آورد. برای سازمان آموزش و پرورش خوب است نامه فدایت شوم نوشت برای لطفش از دو جهت ، بخشنامه های ارسالی ای که صرفا برای مچ گیری جهت اجرا است؛ ( بماند که متن نامه هزار مدل اشکال دارد از تاریخ روز نامه تا اقداماتی که صرفا نوشته شده جهت بلند و بلا شدن متن بخشنامه) ؛ و دوم برای حضور نیروهای بازنشسته و با تجربه و سن بالا که آنها را سرمایه می داند و شعار سر می دهد از نیروهای جوان در کنار نیروهای با تجربه جهت تجربه کش شدن استفاده می کنیم و ارج می نهیم اما در اجرا جنگی در افکار و تفاوت نسل و... بیش نیست.
پ.ن : این متن زمانی نوشته شده است که جگرگوشه های من روز خوبی رو در مدرسه نداشتند
و از بزرگی و منششان بود که مارا نکشتند.
و تصمیم دارند شنبه هم با همان ذوق به مدرسه بیایند. متاسفم جیگر گوشه ها ، متاسفم... و میخواهم بدانید که علاوه بر اینکه خیلی برایتان ناراحتم اما بیشتر خوشحالم که بزرگی را از شما کودکان عزیزم می آموزم. و تلاشم را میکنم که ژاپن زدگان شما را آزار ندهند.
پن۲: این متن کلی است و دوست ندارم افراد رو زیر سوال ببریم ؛ احتمالا اشتباه متوجه نیستند. باید افکار را بررسی کنیم و اگر نقدی داریم باید از جای دیگری دنبال منشا باشیم . ... انشالا که قدمهایی هرچند کوچک برداشته میشود.
ما را در سایت شادی های کاذب دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 111